dilluns, 6 d’agost del 2018

La Pili al programa Joves i Ciència


L'estiu és moment de fer coses diferents que no es poden fer durant el curs. Uns hi van de colònies fomentant la convivència i potenciant els reptes personals. D'altres, com la Pili Roig, tenen l'oportunitat de participar en una estada cinetífica en el Institut Científic de Materials de Barcelona (ICMAB).
Tot seguit ens fa cinc cèntims. 
Aquest juliol he participat d'una estança a l'ICMAB i que dir-ne: ha estat inoblidable.

L'ICMAB és un centre de recerca que es troba a la UAB: és l'institut de ciències materials de l'autònoma de Barcelona. Jo he tingut l'increïble plaer de treballar amb un equip de recerca de superconductors. Tutoritzada per la doctora Mariona Coll i acompanyada per la Pamela Machado i la Pengmei Yu, entre d'altres, treballàvem en la creació de plaques solars transparents i més eficients en l'àmbit energètic, ecològic i econòmic que les que utilitzem actualment. Quan jo hi era usàvem un compost de BFCO (bor, fluor, carboni i oxigen), però és un procés llarg i molt canviant, on els precursors són variables.

Vaig tenir la sort d'utilitzar serveis com els raigs X, el SEM (Scanning electron microscope) o la clean room (en català, sala blanca), una habitació esterilitzada, amb humitat, ambient i pressió molt controlats, on no podies dur la roba del carrer per tal de no contaminar les mostres.


El laboratori sempre m'ha cridat des que era molt petita i sens dubte aquesta experiència inefable m'ha ajudat a endinsar-me encara més, de la mà de la química i de professionals molt reconeguts. I és sobretot amb ells amb qui em quedo, a pesar de la complexitat d'eines que he fet servir (com l'spinning) o precursors amb els quals he treballat. Van acollir-me com una més des del primer dia, proposant-me tasques i proveint-me en tot moment qualsevol tipus d'ajuda.


Aquesta estada ha estat possible gràcies al programa Joves i Ciència, una beca de tres anys de duració que vaig aconseguir l'any passat. Per mantenir-la he hagut de fer un article. En el meu cas va ser sobre la qualitat de les aigües de Lleida, basant-me en paràmetres com el pH o la quantitat de clor. Vaig tenir molta gent al cantó que em va ajudar a mostrejar i encara avui, tot i que ja fa uns mesos que el vaig entregar, tinc la boca plena de gràcies...

Ha estat una experiència increïble i que repetiria sense dubte. Agrair l'oportunitat a l'ICMAB, a la Fundació de la Pedrera per aquest segon any dins de Joves I Ciència i en especial al Xavi Llobera, que va ser el meu tutor de l'article, va estar al meu cantó en tot moment i em va deixar tot el que necessitava.

Ara mateix recordo la pressió de l'article, l'exigència que vaig dur a sobre i el nerviosisme de la primera entrevista i somric, pensant que ha valgut la pena. Ha estat increïble. Gràcies.